60 jaar Reco, Haarlems Dagblad
23 September 2013
Jan Rosekrans sr uit Haarlem had in 1953 een vooruitziende blik. De alsmaar groeiende automarkt bracht die tijd veel werk en dus bouwde hij aan zijn toekomst door samen met Henk Reuman aan de President Steijnstraat een autospuiterij te beginnen. Het bedrijf bestond onlangs 60 jaar.
Ondanks de aanvankelijk primitieve werkomstandigheden floreerde Reco Autospuiterij zodanig dat het uit zijn jasje groeide en in 1973 verhuisde naar de Waarderpolder. Daar gaf de ontwikkeling van de leasemarkt in de jaren ‘80 het bedrijf krachtige impulsen. En zoon Jan junior was er toen als de kippen bij om de klanten binnen te halen.
De overname in 1999 van Stokvis in Hoofddorp, destijds het grootste autoschadeherstelbedrijf in dit deel van het land, gaf Reco vleugels. Ineens kon er veel efficiënter op grotere schaal worden gewerkt, kon er geschoven worden met personeel en werk en konden ze alle indirecte zaken centraal afhandelen. De meerwaarde daarvan werd het uitgangspunt bij alle overnames die nog zouden volgen.
,,Niet vanwege expansiedrift’’, beklemtoont mede-eigenaar (sinds 2001) Cor Webbe. ,,We willen niet groter en groter worden. Dat is nooit ons doel geweest. Het moet op ons pad komen en leuk blijven. Je moet het in goede banen kunnen leiden.’’
Het Reco Autoschade BV van nu is niet te vergelijken met toen. Inmiddels heeft het bedrijf 11 vestigingen en 160 man personeel. Het verwerkt 500 schade-auto’s per week en heeft allerlei voorzieningen om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Dit laatste noemt de tweehoofdige directie ook als belangrijkste doel. Webbe: ,,Wij verkopen geen nee aan de balie en de klant heeft altijd gelijk.’’
Het hoofdkantoor is sinds juli 1973 gevestigd aan de Beijnesweg in de Haarlemse Waarderpolder, waar in de loop der jaren de werkruimte steeds verder is uitgebreid. Betrokkenheid van en met het personeel wordt er ook vandaag de dag nog steeds met hoofdletters geschreven.
Het werken met kapotte auto’s tegenwoordig en toen is niet met elkaar te vergelijken. De branche heeft te maken gekregen met een keur aan milieu-eisen, verplichte beschermingsmiddelen en een intensieve automatisering. Vandaag de dag wordt autoschade via de computer afgewikkeld. De schade wordt via foto’s bekeken en beoordeeld, er wordt een offerte uitgebracht en na aflevering kan de klant er bij wijze van spreken op wachten. Bij menig schadegeval komt een verzekeraar niet eens meer kijken. Als veroorzaker en slachtoffer het eens zijn en de schade niet al te ingrijpend is, wordt de zaak via de computer afgewikkeld. En verzekeraars weten inmiddels dat Reco op dat vlak heel betrouwbaar is.
Het zijn momenteel moeilijke tijden, weten de directeuren Rosekrans en Webbe. De markt krimpt, auto’s en wegen worden steeds veiliger. Heeft een bedrijf als Reco nog wel toekomst? Zeker wel, zegt de directie. Beiden weten als geen ander dat auto’s herstellen een aparte specialisatie is, waar garages vaak geen energie meer in steken. Ze zagen de neergang al 6 tot 7 jaar geleden aankomen en zijn toen begonnen met de omzet te vergroten door het overnemen van andere bedrijven. Rosekrans: ,,Wij hebben gekeken naar plekken met een groot aanbod van werk: Purmerend, Amsterdam Zuid-Oost. Om zelf sterk te staan. En er zullen door de crisis wel een aantal bedrijven verdwijnen. Er zijn er teveel in deze sector. Wij zorgen dat we financieel gezond zijn en niet afhankelijk van banken.’’
Dankzij die kwaliteiten kreeg Reco ook de opdracht de schade van de auto’s na de brand in garage De Appelaar te herstellen. Honderden auto’s. en kort daarna kreeg Reco een soortgelijke opdracht na een brand in een garage in Amsterdam. ,,Toen werkten onze mensen het weekend door en stonden zij zingend in de werkplaats. Dat deed me zoveel goed, dat ik het meldde bij een dj, die vroeg wie een gelukkig moment kende. Dit was zo’n moment en daar doe je het allemaal voor.’’
Ondanks de aanvankelijk primitieve werkomstandigheden floreerde Reco Autospuiterij zodanig dat het uit zijn jasje groeide en in 1973 verhuisde naar de Waarderpolder. Daar gaf de ontwikkeling van de leasemarkt in de jaren ‘80 het bedrijf krachtige impulsen. En zoon Jan junior was er toen als de kippen bij om de klanten binnen te halen.
De overname in 1999 van Stokvis in Hoofddorp, destijds het grootste autoschadeherstelbedrijf in dit deel van het land, gaf Reco vleugels. Ineens kon er veel efficiënter op grotere schaal worden gewerkt, kon er geschoven worden met personeel en werk en konden ze alle indirecte zaken centraal afhandelen. De meerwaarde daarvan werd het uitgangspunt bij alle overnames die nog zouden volgen.
,,Niet vanwege expansiedrift’’, beklemtoont mede-eigenaar (sinds 2001) Cor Webbe. ,,We willen niet groter en groter worden. Dat is nooit ons doel geweest. Het moet op ons pad komen en leuk blijven. Je moet het in goede banen kunnen leiden.’’
Het Reco Autoschade BV van nu is niet te vergelijken met toen. Inmiddels heeft het bedrijf 11 vestigingen en 160 man personeel. Het verwerkt 500 schade-auto’s per week en heeft allerlei voorzieningen om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Dit laatste noemt de tweehoofdige directie ook als belangrijkste doel. Webbe: ,,Wij verkopen geen nee aan de balie en de klant heeft altijd gelijk.’’
Het hoofdkantoor is sinds juli 1973 gevestigd aan de Beijnesweg in de Haarlemse Waarderpolder, waar in de loop der jaren de werkruimte steeds verder is uitgebreid. Betrokkenheid van en met het personeel wordt er ook vandaag de dag nog steeds met hoofdletters geschreven.
Het werken met kapotte auto’s tegenwoordig en toen is niet met elkaar te vergelijken. De branche heeft te maken gekregen met een keur aan milieu-eisen, verplichte beschermingsmiddelen en een intensieve automatisering. Vandaag de dag wordt autoschade via de computer afgewikkeld. De schade wordt via foto’s bekeken en beoordeeld, er wordt een offerte uitgebracht en na aflevering kan de klant er bij wijze van spreken op wachten. Bij menig schadegeval komt een verzekeraar niet eens meer kijken. Als veroorzaker en slachtoffer het eens zijn en de schade niet al te ingrijpend is, wordt de zaak via de computer afgewikkeld. En verzekeraars weten inmiddels dat Reco op dat vlak heel betrouwbaar is.
Het zijn momenteel moeilijke tijden, weten de directeuren Rosekrans en Webbe. De markt krimpt, auto’s en wegen worden steeds veiliger. Heeft een bedrijf als Reco nog wel toekomst? Zeker wel, zegt de directie. Beiden weten als geen ander dat auto’s herstellen een aparte specialisatie is, waar garages vaak geen energie meer in steken. Ze zagen de neergang al 6 tot 7 jaar geleden aankomen en zijn toen begonnen met de omzet te vergroten door het overnemen van andere bedrijven. Rosekrans: ,,Wij hebben gekeken naar plekken met een groot aanbod van werk: Purmerend, Amsterdam Zuid-Oost. Om zelf sterk te staan. En er zullen door de crisis wel een aantal bedrijven verdwijnen. Er zijn er teveel in deze sector. Wij zorgen dat we financieel gezond zijn en niet afhankelijk van banken.’’
Dankzij die kwaliteiten kreeg Reco ook de opdracht de schade van de auto’s na de brand in garage De Appelaar te herstellen. Honderden auto’s. en kort daarna kreeg Reco een soortgelijke opdracht na een brand in een garage in Amsterdam. ,,Toen werkten onze mensen het weekend door en stonden zij zingend in de werkplaats. Dat deed me zoveel goed, dat ik het meldde bij een dj, die vroeg wie een gelukkig moment kende. Dit was zo’n moment en daar doe je het allemaal voor.’’
Zoek de dichtstbijzijnde vestiging van de Reco Groep
Almere
Amsterdam
Haarlem
Haarlem
Heemstede
Hoofddorp
Hoofddorp
Purmerend
Weesp
Velserbroek
Breukelen